Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

12 juni 2013

Fägnad ute och inne

" Jag vill ge det finaste 
till dig, lilla mamma!"
Uhm.... Kanske tänkte de så.....
När min pappa och bror gav min farmor
ett fint slipjärn med utsnidat handtag 
och en annan gång 
en fin utsnidad skärbräda.
Jag vet inte om de snidat handtaget själva. 
Men skärbrädan är snidad 
av någon av bröderna
- med farmors initialer i centrum.

Den blåvita skärbrädan i porslin 
gav min mans mamma till sin mamma.
 Hon var 12 år när hon köpte den 
- för egna sparpengar.....


 Jag har alltid gillat 
anslagstavlor.
Där jag nu och då kan byta 
ögonfröjder!


 Uj så fullt det är 
i våra bokhyllor
- nu igen!!;-)
Den till vänster skulle rymma  
enbart deckare.
Men nu är 
en massa andra böcker 
också (tillfälligt!) "parkerade" där.....

Och alla kokböcker 
får rakt inte rum 
i sin  lilla bokhylla (till höger)!

 Snart dags 
att börja torka nya rosor!
Och så får jag se till 
att göra lite arrangemang 
av de "gamla"!
 Åter till lite mer 
levande växter.....
Nu är Paradisbusken verkligen jättestor!!
Vad är det för märkvärdigt med en Paradisbuske då??
Hm... Jo, jag är lite extra stolt över vår.
Jag fick den en gång som pytteliten planta 
på någon plant-träff.
Och nu är alltså den lilla plantan uppvuxen 
till denna jättestora skönhet!!

 Rose deRecht fick vi som en "pinne" av en vän....
Nu är "pinnen" förökad till tre stora buskar.... 
(Här en av dem...)

Kanelrosen fick jag som skott 
från hembygdsparken i byn.
Också jättestor buske numera.

Rosen nederst till höger är
Stanwell Perpetual......
Men den kom inte hit som skott....;-)...
 
 Närbilder
 på Rose de Recht, 
Pink Grootendorst
och vit Vresros.....

Den vita vresrosen   
(också stor buske numera!) 
kommer dock från ett skott 
som en annan trädgårdsvän fann 
ödetomt i byn
och jag fick ta del av...


Jag tycker om att omge mig 
med småsaker 
som ger 
ögonfägnad!;-)
Så här ser det ut omkring mig 
här vid min dator......;-)

I morgon: 
sista "vanliga" 
undervisningsdagen
för oss.
På fredag: 
Skolavslutning!!
 
Önskar er fortsatta 
sköna sommardagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar