Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

04 augusti 2012

Handskar, Potager, Dagliljor, Stockholms- och Ekerö-tips.....

Jag har världens bästa 
trädgårdshandskar!
Så det så!;-)
De kommer från Lydias butik - 
i Krika 
(sväng vänster från vägen 
mellan Perstorp och Helsingborg- skylt Krika).
Först hade jag bara den vita sorten
- vitt, tunt skinn.
Nu har jag även börjat bli vldigt förtjust 
i de svarta (latex?).

Handskarna är tunna nog 
när man ska "finrensa" .
Men också gott skydd när man 
behöver ta nässlor,
rensa på och mellan stenplattor
och bland rosorna.
Jag älskar dem!
Mitt "kit
när jag vandrar runt mellan rabatterna
består av ett par av de tunna handskarna
en sekatör och en  handkultivator.
Då känner jag mig "grundförsedd"!;-)
Och så kamera förstås....;-)
 
Liten, gullig rosa och rufsig
Astilbe......

Jag gillar denna 
ros.
Men jag har jag haft en del namnfunderingar 
kring den......
När jag planterar något 
försöker jag att vara noga med
att skriva in växten
När sen något går i blom 
som jag är osäker på
går jag till listan och kollar.
Och eventuellt jämför jag
 med annan Googleinfo-och/eller bilder
om jag är osäker.
Men......
Den här rosen har förbryllat.
Flera rosor har getts namnet JC genom åren!
Men nu tror jag mig kunna slå fast att det är 
Portlandrosen  
Jacques Cartier.
 The Fariy.
(F´låt! Jag borde ha putsat bort 
lite överblommat
före fotografering...;-)....)
 En senkommen 
Akleja
har tagit sig för att blomma!
Tror den heter 
Aquilegia vulgaris 'William Guiness' 
(finns i flera färger)......

I lördags var jag
"Grill och Gräv-dag"
i den vackra trädgården
på Boäng.

Anette har bland annat ett underbart  
grönsaksland.
Landet har inte enbart
grönsakssorter
som är goda och spännande.
De är också vackert planterade
i färg och formation.
Alltså även en ögonlyst!
Potager (fr. för trädgårdsland)
kallas sättet att forma trädgårdsland.
(läs mer på Anettes hemsida som du kommer till
om du klickar på "på Boäng" ovan).

Boängs trädgård blev utsedd till "Årets Trädgård" 
av Drömhem och Trädgård 2012!!

Vårt trädgårdsland
är långt ifrån den klassen!!;-)
Inget "planerat" potager-land.
Men jag tycker ändå om att ha landet
även som ögonfröjd.
Än dominerar självsådda
pionvallmo ögon-bilden.....

...och tex.  Ärtblommor.
De tycker jag är vackra i alla färger....

Anette driver också bland annat fram
Dagliljor (hela åkrar med dagliljor!).
I fjol köpte jag flera nya av henne.

I år blev det denna låga sötnos 
som fick följa med mig hem.
Jag lovar att ge namn på den senare!

Ett litet  bildsvep till i vår egen trädgård:
Bolltistlar.....

Clematis Betty Corning.....

          Dahlia..... (namnlös....)


 ......... Och Såpnejlika - Saponaria off.

Men hörni-
det är inte höst än, va???????


En del av de rosa klätten
- Lychnis coronaria
 beter sig så här ibland....
Blir randiga.
Men det är rätt vackert
- inte sant??

Antar att de rosa blandar sig
 med de vita och de vit-rosa klätten - 'Angels Blush'
- som vår trädgård också innehåller...
.

Blandad blomning nedanför altanmuren-
Bland annat....
Änglatårar - Nepeta parnassica
Malvor- Malva moschata
Lysing- Lysimachia punctata.

Och uppe på altanen blommar ännu några
Brandgula dagliljor- H. fulva.


STOCKHOLM
Egentligen är det kanske lite sent på sommaren
att ge
"resetips"....
Men.... eftersom det handlar om huvudstaden.
Den kan man ju faktiskt besöka
alla delar av året, eller hur!;-).....


Vi gillar Stockholm.
Dels tycker vi att det är
en av världens vackraste 
huvudstäder!

Men dessutom
har både min och min mans
släkthistoria 
många "tentaklar"
till Stockholm med omnejd.
Staden ligger oss
varmt om hjärtat!
 
.Men det är en härlig stad
för vem som än besöker den!
Där finns alltid något
att upptäcka!
Inte minst utanför 
 de givna turiststråken!

Den finns en intressant bok som heter
'Stockholm bakom fasaderna'
av Jörgen Persson och Anders Rising
som jag har haft stor glädje av
ända sen jag skaffade den!
Tyvärr verkar den inte längre finnas
hos "vanliga" bokhandlare.
Men hos Bokbörsen finns den!

Säkert kan den också lånas på bibliotek.
I den boken finns massor med spännande tips!
 
 På Söder 
 flanerar vi gärna.
Inte enbart för att vi har
många släktanknytningar dit.
Söder har ännu
de mest spännande butikerna!
Och många, många mysiga
restauranger mm.

Vi har också släktanknytning
till   
Ekerö kommun.

Bakåt i tiden till
ön Lovön
-den ö där bl.a. Drottningsholms slott ligger.
Min farfar och farmor drev i flera perioder
Lunda tvättinrättning
(ännu i drift!) 
"Lundatvätten är en av de äldsta tvättinrättningarna i stockholmstrakten. Med bevarade byggnader från verksamhetens första tid framstår tvätteriet som ett av de intressantaste i sitt slag och därmed ett värdefullt industriminne." (citat Stockholms läns museum)
 
Även maken har släktingar
som bott på Lovön.

Idag bor vår dotter med familj
 i annan del av Ekerö kommun!

Inom Ekerö kommun
finns också mycket att se!
Drottningholms slott
och alla dess omgivningar
 är förstås klart värda besök!

Gustafshills plantskola 
rekommenderas!

Rosenhill 
är en spännande gård
lite längre ut på huvudön Ekerö.
bara för att nämna några "Ekerö-sevärdheter"..... ;-)

Slutligen några intressanta länkar
 med Stockholmsinfo
- för de som vill leta sina rötter
eller "bara" allmänt vill läsa och se bilder från gamla tider:
Stockholmskällan
(bl.a.  intressant kart- och bildmaterial!)
och
Rotemansarkivet


Sommarkramar
från......

4 kommentarer:

  1. Hej Nina, det var väl Entrapment du köpte? Nyare sort från Holland, hybridisör är Heemskerk.
    http://www.daylilies.org/DaylilyDB/detail.php?id=155919&name=Entrapment

    SvaraRadera
  2. Kanske sån bok finns om Hisingen också ;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Innehållsrikt inlägg! Bra tips på stockholmsinfo, det finns alltid något nytt att upptäcka även för inbitna stockholmare!
    Ska genast ta mig en titt på Årets Trädgård! Tack för länken.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Kul att du även gillar de svarta handskarna...själv glömmer jag oftast att ta på mig handskar när jag röjer i trädgården! ;o)
    Å Grill å Gräv ja....så gärna jag velat vara där, men men...vad är väl en bäl på slottet???
    Ha det finast,
    kram L

    SvaraRadera