Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

05 april 2010

Svenska färger i påskatid
Swedish colors by Easter time

Vintergäcken är nu helt utslagen. Likaså mini-irisarna....
Eranthis in full bloom now. As the mini Irises....


Det blev ingen konstrunderesa igår. (kanske senare....)
Vädret var så härligt så det blev istället lite mer putsning och njutning i trädgården istället. Och middag hos vänner på kvällen....
No art exhibitions yesterday (maybe later...). The weather was so nice so we stayed fixing and enjoyed the garden instead. And dinner at friends in the evening.....

Idag har vi varit på besök hos kära trädgårdsvännen Lydia och i hennes butik. En fin Zephirine Drouhin-ros fick följa med oss hem därifrån. Den väldoftande rosen ska få klättra på gaveln av vårt hus.
Såklart hade jag glömt kameran! Så det blir en "gammal" (förra året) bild från butiken "Trädgårdsdrömmar"....
Today we went to see the dear garden friend Lydia and visit her shop. Bought a nice Zepherine Drouhin rose. That nice smellig rose will soon be climbing the gable of our house.
Naturally forgot my camera! This is an "old" (last year) picture from the shop.....


Åh vad det är skönt att ha ledigt och kunna bestämma precis vad vi själva vill göra!
Oh how wonderful it is to be free from work and to chose what to do and when!

Glad sista dag av påsken!
Happy last day of the Easter!

14 kommentarer:

  1. Och gissa hur glad jag blev när ni dök upp, sååå härligt att äntligen ses!
    Hoppas rosen ger er mycket doft & ögonfägring! :O)
    Varmaste kramen,
    Lydia

    SvaraRadera
  2. Varmt och gott var det alllt igår, men jisses vilken vind. Ja ja, lite njuta av våren blev det ju allt under påsken, nu skall det visst bli lite värre igen.
    God fortsättning på påsken!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Ingen dum idé att stanna hemma och njuta av trädgårdslivet! Vi hade jättefint väder i lördags, igår regn och gråväder. Idag samma gråväder fast utan regn. Man kommer liksom lite av sig när solen försvinner. Förväntningarna var höga eftersom de lovat fint väder hela påskhelgen...?
    Lydias butik ser fin ut! Får se om jag gör ett besök där senare under våren..
    Ha det gott
    kram Lily

    SvaraRadera
  4. Åh, vad härligt det blommar!!
    Ledighet är så underbart skönt. Men idag sov jag nog lite för länge... Får se hur det går med omställningen från Karibisk/Amerikansk tid nu...
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vädret har verkligen kompenserat för den långa vintern de senaste dagarna, härligt värre! Så underbart med svenska färger till påsk. Men det fick mig att inse alla Irisarna jag planterade i höstas inte visat sig än... det borde de väl ha gjort? Jag satte minst 25 st i muren... Så skoj att få träffa trädgårdsvänner. Lydias butik lockar mig med, får se om jag letar mig dit någon dag. Ha en skön eftermiddag / kram gittan

    SvaraRadera
  6. Hoppas solen lyser på dig idag.., våren är på G!!!!!
    Själv så asar jag fram ALLA vinterkläder inför vår skidsemester, vi beger oss 110 mil uppåt i landet och balanserar på skidor i en vecka så våren får dröja ett tag till för min del:)))

    Hoppas din vecka blir FANTASTISK!!!!
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  7. Hejsan Nina!
    Det är inte roligt att gå hemifrån dessa tider! Själv vill jag bara löpa mellan olika odlingar och uppdatera varje mm som växer - särskilt om solen skiner!/Anja

    SvaraRadera
  8. Inte heller här blev det någon kontvandring. Precis som du valde jag trädgården i stället.
    Ha det gott i vårsolen
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Åh, Zepherine Drouhin hade jag i förra trädgården. Den är så vacker!

    SvaraRadera
  10. Åh så blommigt härligt hos dig! Kollade på nätet på din nya ros, så fin!!! Till zon 3 :( vi har zon 5.
    Tänkte faktiskt på dig när jag hittade den trädgårdsboken, jag har visat den tidigare från den öppna koloniträdgården i Landskrona. Du har väl säkert den redan.
    Njut av ledigheten!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  11. Jag förstår dig precis - jag var också kvar i trädgården förutom hundpromisarna förstås, men någon konstrunda blev det inte här heller.
    Jag skulle så gärna vilja besöka Lydias butik. Förstår att den är helt underbar.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  12. Tack för dom goa raderna,nu håller jag tummarna för dig, kramen

    SvaraRadera
  13. Vad roligt med ett trädgårdsbesök och inköp!

    SvaraRadera
  14. Ja, du var oxå på trädgårdsmässan, det hörde jag av Eva och Annika , dom sa att du varit där en kvart innan jag kom.
    det blev ju lite bloggträff där , ingen som jag kände sen tidigare , synd att jag missade dig.
    nu har snön nästan försvunnit här i hälsingland också, och den första krokusen blommade idag.
    härligt att besöka barnbarn....
    Elisabet

    SvaraRadera