Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

30 november 2009

Trollska Skogar & Annalunda Ting

Minns ni äppelskivorna jag torkade? Hade först tänkt mig många kransar med dem. Men det blev en!;-) Den hänger nu för att ge juledoft redan när man stiger in i hallen....
Det blev en liten utflykt för F & mig i nordöstlig riktning idag- till Tingsryd! Hurra!
Vår by  ligger precis på gränsen mellan de skånska slätt- och skogs-områdena. I skogsområdet gick den  tidigare gränsen mellan Danmark och Sverige. Nu körde vi norrut in i de trollska skogarna.....
Vi är ju "upplänningar", alltså inte födda skåningar. Jag minns när vi just flyttat ner hit (för över trettio år sen!) och tog vår första tur upp i  skogsområdet. Vi såg en skylt- "Lönsboda". Det ortsnamnet hade vi aldrig hört talas om. Vad kunde det vara? Kors vad vi blev paffa när vi kom fram! Ett stort, levande samhälle dök upp mitt ute i skogen ... som vi upplevde det!;-) Idag vet vi mer och  skäms en del för våra bristande historiekunskaper om området, om Skåne, om orostiderna! Men kanske fler som inte  känner igen ortsnamn som Lönsboda, Ryd... eller kanske inte vet var Tingsryd ligger????...;-) Har ni aldrig varit där ska ni genast planera in en tur i området- ända från Sibbhult och Glimåkra "nere" i vår kommun och uppåt mot Småland! Naturen är magnifik! Och här ligger mängder av små söta byar och lite större samhällen med många spännande loppisar och andra butiker & gulliga hus att beundra!
Oj- f´låt.... det där blev ju  värsta historielektionen & turist-puffen!;-) Nu dra vi på i händelseförloppet så vi når målet = Julmarknaden på Gjuteriet i Tingsryd!

Vi gick först en "allmän" runda bland alla stånden. Lite spännande kryddor inköptes....

... och ett vackert halsband- till mig..... som inte kan bära metallsmycken....


Jag hade redan i ögonvrån spanat in det absoluta målet: Annalundas stånd! Smög försiktigt fram mot det. Länge har vi "mötts" & trivts ihop ute på nätet. Men nu var det dags för vårt första möte live!
Åh- söta Annie är precis så gullig i verkligheten som i cyber space! Och hennes saker är lika underbara!
 Nej! Nu ljuger jag!! Hon är gulligare & sakerna är ännu underbarare!!! Det är sanningen!;-) Och lika söta & gulliga är hennes familjemedlemmar.
Johan & Sandra hjälpte till i ståndet....

Det gjorde lilla underbara Sarah också!! Hon  måste ha  lockat in många extra-kunder!?;-)  Ser ni det fina halsbandet? Och hur  hon färgmatchar mamma i sin fina klänning?!
Sarah visade stolt upp hur hennes namn ska skrivas & jag fick ett kort med hennes "autograf"! (Korkade jag som först tyckte det var ett "a" till i slutet! Det var förstås "h", Sarah!!;-)...)

Sarah är verkligen "gorgeous". Lär man väl aldrig bli igen i detta livet..hm....?...;-) . Men hörni... om man bär ett vackert armband från "Ateljé Blommelund" med det ordet så kanske....?;-) Jag har förstås sett armbanden ute på nätet. Men jag kan berätta: de är ännu vackrare i verkligheten! Klart att jag köpte ett sån´t!

Förstår ni att jag fick rena köp-nojan?! -) Så mycket vackert! Och helt i min smak & stil! Här en kavalkad av vad jag köpte. När jag stod vid disken hade jag fullt upp med att kolla in allt fint på borden & samtidigt hinna prata med Sandra, Johan, Sara, andra "medkunder" och.... inte minst!! ... Annie själv!!! Ville jag ju!! Men då blev kameran förstås lite vilande... så det mesta fick jag fota efter hemkomst...;-)


Viktorianska bilder...
....att hänga som dekoration i fönster.... och i julgran......









Vackra små "upphöjda dekaler" att pryda kort, paket, med mera med...
Gammeldags julkort & viktorianska överföringsbilder....
En hel del kommer ni nog att få se igen för de kommer att  användas i kommande pyssel....

Jag hade "förbeställt" lite hos Annalunda- en duk & en gammal mandelkvarn.....
Matberedaren i alla ära men det är rätt jobbig att släpa fram den maskinen för enbart mandelhack. En äkta gammal mandelkvarn är det bästa. Faktiskt har jag haft svårt att  finna en på loppisar häromkring. Men nu äntligen äger jag en! Nu kan julens mandelformar tillverkas!

Titta vilka söta "extrasaker" Annie la i min kasse! Jag skulle absolut ha ett  hjärta & en tvål med änglar, tyckte hon....;-) Tack, tack, tack, söta Annie!


 


PS ...Oj oj oj!  Glömde i förstone den här bilden från inköpen! Måste med!
Köpte fina spetsar, en vacker lavendelpåse och ett underbart, vitbroderat örngott också! Måste jag ju visa!;-) DS

 Hela utflykten blev så trevlig! Det är mysigt att ibland- särskilt i juletider - lämna stress & "måsten" hemmavid och ta sig en avkopplande tur tillsammans. Titta på ditt & datt och prata & njuta av varandras sällskap utan omgivande "måsten"! Härligt! Nu är man redo för ny vecka!...

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. WOW! Vilka fynd du gjorde! Härligt att träffa bloggvänner irl, förstår att du tyckte det var jättekul.
    Ha en skön måndag!
    kram
    Ann

    SvaraRadera
  2. AAAAAAA som i avis...jag vill jag med. Jaja, vad är väl en kväll på slottet??? ;o)
    Ska snart svara dig på ditt mail...har funderat lite...
    Hörs, bamsekram Lydia

    SvaraRadera
  3. Wow! Det låter, och ser helt underbart ut! Så Småland är målet, för lycka i livet "skrattar"

    SvaraRadera
  4. Jo, men , visst vet jag var Tingsryd finns! Efter "hundra-års" pendlande till N. Blekinge , Eringsboda, "vet" jag det "mesta" om de småländska och blekingesiska skogarna och små samhällen! Vi bodde många somrar i ett hus tillhörande makens släkt sedan början av 1800-talet,Färgarehus. Som grannar hade vi bland annat Eringsboda Hotell, ett övernattningställe under de stora utvandringarna till Amerika på 1800-talet och Bagarns hus och Garvar'n.
    Huset är sålt (tyvärr utanför vår makt att påverka)och längtan dit är ibland enorm!
    Vi brukar åka förbi en gång per sommar - huset är obebott och börjar förfalla....-och i fönstren hänger svärmors gardiner som hon hängde dit på 60-talet...:(!/Ha det gott och tack för ett jättetrevligt inlägg! /Anja

    SvaraRadera
  5. Det är inte ett dugg svårt att förstå varför gränsen mellan Sverige och Danmark en gång i tiden gick just genom de här skogarna - de är ju i det närmaste ogenomträngliga! =) Och uttrycket "mörkaste Småland" stämmer väl. Men aldrig att jag skulle kunna bo någonstans där det inte finns skog. Det är underbart här i gränstrakterna! (Även om jag bor några mil rakt väster om dig...).

    Du verkar ha haft en riktigt trevlig utflykt, och vilka fina saker du hade med dig hem. Bara lite avis.... =)

    SvaraRadera
  6. Låter verkligen som en trevlig utflykt och många fynd att återvända hem igen med! Trevligt du har pyntat runt din ytterdörr! Ha det bra. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Kära Nina..., vad mycket vackert du har handlat på denna säkert underbara julmarknad!!!!
    Tingsryd, jodå, där har jag varit ett antal gånger, bla på ett gammalt bryggeri där dom sålde keramiktomtar som var helt fantastiska.
    Jag erkänner att jag längtar ner till Skåne när det gäller alla goá loppisar och auktioner som dyker upp i alla hörn, vi har minsann ont om den varan här uppe i skogarna.
    Har funderingar på att utbilda mig till auktionist någon gång..., när jag blivit äldre och lite knäppare..., tror man behöver vara lite crazy för det yrket.
    Men jisse vad spännande det säkert är..., en dröm som får fortsätta vara en dröm..., ett tag till!

    Ha en underbar vecka och ta väl hand om dig.
    Kramar till dig

    SvaraRadera
  8. Kära söta du!


    Så roligt att träffa dig!!! Vilket jättefint inlägg - inte minst historielektionen :) men det stämmer ju! I dessa trakter har det hänt en massa spännande men också otäckheter...men vackert är det!!! Södra Småland, Blekinge och och Norra Skåne...här finns verkligen smultronställen! Fina bilder visar du också, men jag vet inte vad jag kan skylla på... sent på dagen? Ont i fötterna? Visst får man dubbelhaka av det??? Eller är det kanske bara för att jag tittar ner och måttar upp din spets?? ;)

    En massa kramar till dig! TACK för alla kära ord!!!

    PS: Vad jättekul att du också handlade av Margareta!!! En himla go tjej och en väldigt duktig keramiker! Halsbanden är verkligen jätteläckra!

    Kram igen från hela familjen Annalunda (inte minst Sarah!)

    SvaraRadera
  9. Vad härligt du måste ha haft på er tur! Och många vackra saker hittade du! Härligt.
    Kramisar!

    SvaraRadera
  10. Åh vad jag skulle velat se den julmarknaden! Så bra att du fotade så jag fick se hur fina Annie och Sarah blev i sina klänningar... Annie berättade just om det när vi pratades vid senast!
    Och så roligt att du köpte utav mina armband! Du kan inte ana hur glad jag blir...! :))
    Så roligt att du tyckte om dom!
    Och så mycket annat fint du hittade också...
    Ärligt talat så har jag inte varit i Tingsryd eller runtomkring just där..men det får nog bli en tripp framåt sommaren. Men i norra Skåne har jag ju varit...och Blekinge.
    Ja, jag förstår att du hade en härlig helg!
    kram
    Marie

    SvaraRadera
  11. Vad härligt äventyr du varit på! Så mycket fina saker du handlat och fått, visst är det roligt!
    Tingsryd ligger ca 11 mil härifrån, vi var där och campade lite förra året, då vi var med på en uppställningsplats med mor, far, syster och svåger.
    Du har lärt mig något nytt idag! Tack! Hade ingen aning om att bilderna lagras så. Vad bra att veta!
    Du är med i utlottning med två lotter! Lycka till!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  12. Så himla mkt fint du kom hem med...:) och rara Annie har jag träffat på en bloggträff, ha en fin kväll, kram

    SvaraRadera
  13. Tack för både historielektionen och turistguiden. Inga fel nått av det! Kul med julmarknaden och träffen med Annie. Mycket fint fick du med hem också se jag:)Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Nina! De flesta konstverken på Wanås är kvar från år till år, så om du åker dit nästa sommar så har du inte missat så mycket! Ha det bra. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  15. Ohh vilken dag du har haft. Tur inte jag var där för då hade jag varit pank vid det här laget.
    Så mycket fint du inhandlat.
    Fint med äpplen jag gjorde ett hjärta av mina.
    Tusen tack för dina rara hälsningar till oss.
    Fick lämna Dessie i Hbg idag för att få igång kisseriet.
    Nu kommer hon hem i morgon och idag tror jag att vi slipper avliva henne vågar inte ropa hej du vet. Igår var det för ynkligt då fanns det inget hopp.
    Så är det med hoppet det kommer och går.
    Hörs och tack ännu en gång
    Kram på dig
    annika

    SvaraRadera
  16. Vilken fin dag du hade. Måste varit roligt att träffa 'gamla' bloggkompisar.
    trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Hej vännen!

    Ja, tänk vad just orten Lönsboda skulle komma att betyda både för dig och mig! ;O)

    Vad bra att ni fick en härlig tur till Tingsryd och att du fick träffa Anna med familj! Jag är verkligen avis! Sååå fina saker!

    Kramis!

    SvaraRadera
  18. Hej Nina!

    Så mysigt att få besöka Julmarknaden i Tingsryd. Inte utan jag ångrar mitt beslut att inte delta... då hade jag ju fått träffa dig också. Inte bara Annie!

    Men visst har hon ljuvliga saker, vår ljuvliga Annie! Jag vet hur det kan klia i plånboken när man besöker henne... :)

    En mandelkvarn köpte jag också av henne... de är både fina och rejäla. Inte som dagens mandelkvarnar där både mal och vev lossnar...

    Ha en riktigt skön dag!
    Kram
    Willewira

    SvaraRadera
  19. Jag tror minsann det var en av Poppins änglar följde med dig hem. Annie köpte några just för att ha på julmarknaden.
    Måste ha varit roligt att vara där och få träffa Annalundas värdinna i verkligheten.
    kramis

    SvaraRadera