Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

20 augusti 2009

Jobbstart, Flyttfest, Garden Party & Fortsatt Rosfrossa

Oj vad tiden springer iväg när jobbet börjat! Bara hunnit med lite blog- o  mail-läsning. Inga egna inlägg. Nu får jag skärpa mig!....
Ja, det är mycket som ännu blommar här. Vi har en lång säsong i Skåne!;-) "Bara" tomt (jag vill inte kalla det "vinter"...;-)...) November till Februari. Det är underbart!
Förutom Astrar - som nu börjar slå ut- och Höstanemoner, Flox, Kärleksört (-er) o en del andra typiska höstblommande så blommar ännu många rosor....

Ljuvliga Jaques Cartier-rosen (bild: vinjetten) blommar om....

Liksom rosen Anna....

Och så är förstås de där "super-trogna" fortsatt i blom. Som Rose de Rescht, Stanwell Perpetual , Pink Grootendorst (ej bild här - men i tidigare inlägg....), Elmshorn, Signe Relander, The Fairy....

Nu när jag klippt ned många av sommarperennerna har jag startat den årliga flyttfesten i rabatterna. Perfekt vid den här tiden medan man fortfarande har bilden kvar på näthinnan av vilka som "hamnade fel" - fel höjd, fel färgkombination, fel "struktur" o så....

Och vips så ser man också behov av fler rosor, buskar o perenner! Så´n tur att jag ska till Sofieros Trädgårdsfest snart så jag bland annat kan införskaffa lite fler, nya, roliga perenner!!;-)

Fler "trädgårdsfester" är på gång! 19 september är det Interntional Garden Party i Stockamöllan! Kul o  intressant! Klicka på länken så får du veta mer!

Det var en härlig sommar detta år. Också. Trots en hel del regnande. Men mest har det varit sol trots allt. Och mycket hann jag/vi med. Både i trädgården och av andra upplevelser.

Men en del att det vi planerade har vi inte hunnit med. Buskflytt - Paradisbuske- och "nybygge". Alltså modell "litet bygge". Ute i trädgården. Berättar mer nästa år när det blir av. Vi ska ägna de mörka månaderna åt att planera för det....
Grenkapning på Magnolian ska vi försöka hinna innan den här säsongen är slut. Vår andra Magnoliabuske som vi kapade rätt friskt på för några år sen (felväxt på grund av tidigare konkurrens av stora granar) är nu så tät o rund o; fin. Vill få den andra lika fin. Tror i alla fall inte det är för sent att kapa dom grenarna... ?

Jag tar fortfarande mina pauser ute på altanen. Läser. Jag har hunnit med mängder av deckare under sommaren- Leon, Saylor, Indriadsson, Hill, flera Arne Dahl (håller på med en av AD nu också), med flera... Men det har också hunnit bli en del "vanliga" romaner av bland andra Rooth, Austen, Bronté....

Och så njuter jag altanvyn. Den här ser jag åt ena hållet just nu....

Jag tuktar numera Klase-spirean - som står framför Djävulsbusken - hårt. Trodde knappt den skulle ge blom i år. Men det gör den. De rosa klasarna är så vackra mot den rödbruna bakgrunden. (Paradisbusken ska i vår flyttas till den tomma ytan till vänster om dom buskarna)
Närmare mig - uppe på altanen - lyser o doftar kryddväxter i sina krukor. Fyllda av fjärilar. Bakom krydd-krukorna vajar de spröda Verbenorna i vinden. Och så spelar alla mina vindspel. Ljuvlig rofyllt!

Ha nu en riktigt rofylld fredag!

5 kommentarer:

  1. Här märks det tydligt att hösten är på intåg. Vresrosorna får fortfarande några enstaka blommor, men nu börjar nyponen bli röda. Ratibidan har färdiga blommor, men höstasterna blommar inte än, det tar nog minst en månad innan den gör det.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Så härligt för dig att ha så många blommande rosor än att njuta av. Här ska också flyttas på en del växter.
    Vet du när man kan klippa ner och föryngra Paradisbusken? Mina skulle behövas snyggas till.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ja! Inte är sommaren slut än på länge! Många blommor står och stampar och vill ha ett par dagars sammanhängande regnfritt och soligt.
    Fina vyer från din altan!/Anja

    SvaraRadera
  4. Ja, det är fantastiskt att det kan blomma så mycket i slutet av augusti; härligt!
    Bamsekram, L

    SvaraRadera
  5. Här blommar det fortfarande för fullt så även om det kliar i fingrarna får jag vänta lite till med omflyttningarna. Och det mesta klipper jag inte ner förrän till våren.
    Jag ska till Sofiero på lördag och Stockamöllan den 19, så kanske ses vi på båda ställena!
    Ha en trevlig helg
    /Helen

    SvaraRadera