Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

25 maj 2009

Lille-Putt-värld, Vitbok & fru Clarke


Vi har haft en helt underbar helg i "hemstaden" Örebro!
Här står morfar och barnbarn och inväntar tåget.....

Lördag var nämligen vår dotter med man på bröllop. Barnbarnet & vi passade på att roa oss kungligt på Stora Holmen & i Stadsparken under tiden! Ja- för det vet alla med anknytning till Örebro att på Stora Holmen där åker man "Lilleputtetåget"! Generationer av Örebro-barn har sommartid roat sig med det! Man tuffar sakta runt den stora holmen. Riktiga järnvägsövergångar & massor att titta på efter vägen. Barnbarnet var saligt! En stunds bilåkning (trampbilar) i Stora Holmens uppbyggda autentiska trafikmiljö i minatyr blev det också förstås. Och medan mormor körde runt bilen till "rätt åsida" så åkte barnbarnet i morfars sällskap med den handrodda "färjan" över ån till Stadsparken. Också en självklar "rutt" för både Örebroare (även den har funnits där sen generationer tillbaka) & för turister.....

I Stadsparken roade vi oss sen en dryg stund: Glassätning.... En stunds knäsittande hos stenbjörnen - som också fick sig en adjö-kram av vår lille man. Och någon timmes lek på den stora, underbara lekplatsen. Gissa om unge herr N somnade gott den kvällen?!;-)

Jag kunde ju inte låta bli att göra en mini-sväng in i Stadsparkens växt-miljöer också. Här en vacker miljö med sommarväxter i lådor & med mysiga koner här & där....
Den här miljön är uppbyggd av Helge Lund-ström....
Ofta har man inte någon hand ledig när man ska kasta organiskt avfall. Men lock på en så´n hink måste man ju ha. Så jag har letat efter en pedadlhink. Men om jag alls hittat en som jag gillat så har jag alltid tyckt att de var för dyra. Gissa om jag nu blev glad att hitta den här i "rätt" stil (på Lagerhaus) till en rimlig penning när dottern & jag gjorde oss en shoppingrunda en av Örebro-dagarna?!

På bröllopet deltog brudparets unga vänner & brudparets föräldrar. Men på söndagen var vi medbjudna på brunch (det var dotter till gamla, kära vänner till vår familj som gifte sig). Snyft... Där på gräsmattan tog vi också farväl av vår dotter & vårt barnbarn......
"Ljust & Lantligt...."- boken väntade i brevlådan vid hemkomst. Den är precis så underbar som jag hade förväntat mig!!
Blom-nyheter var det förstås också i rabatterna:
Tiarella....


De stora Rhododendronen är utslagna- bland annat R. Nova Sembla....


... liksom den här Ängsnävan - Geranium pratense 'Mrs Kendall Clarke'. En av mina absoluta favoriter bland nävorna!.....


Och f´låt- .. Jag vill ju inte verka tjatig.... Men jag kan bara inte låta bli att skicka med ännu några bilder av Aklejor!

Varit dålig på att besöka era bloggar på ett tag. Men jag lovar att snart, snart, snart - förhoppningsvis redan i morgon - titta in hos er!

Ha en skön tisdag!

5 kommentarer:

  1. Härligt med bröllop, detvar ett tag sen jag var på sånt nu.
    Aklejor kan man inte få för många av och nävorna är också fina nu när dom börjar komma i blom.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Oh en sån härlig helg ni haft, att få ha lille N så länge och bara ägna er åt honom, jag förstår lyckan! :o)
    Sån fin hink behöver jag också!!!!
    Och boken...den får jag skumma när vi träffas!? ;o)
    Kram Lydia

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig helg, att få tillbringa så mycket tid med sitt barnbarn kan jag tänka mig är hur mysigt som helst. Den där boken ser inte helt fel ut heller ;0)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Det är dåligt med bröllop i våra kretsar just nu. Synd, det är ju så kul att gå på!
    Tiarellan såg väldigt intressant ut:) Den får jag nog spana efter...också;)
    Kul med bilder från Stadsparken och Aklejor kan man ju bara inte tröttna på att se. Såg att enstaka av mina också slagit ut.

    SvaraRadera