Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

24 november 2008

Julefröjder i antågande! Men först....

Till helgen är det ju första advent. Jag älskar advent & julen! Från & med nästa vecka kommer min blog att få klar "jul-slag-sida"!

Men innan jag börjar vältra mig i jule-fröjder tänkte jag plocka lite mer i mina bokhyllor- mest bland gamla böcker....
Jag njuter av omslagen, att bläddra i dom, läsa, hitta kuriosa....

Hoppas ni också finner fröjder bland mina bokpassioner!;-).....

Jag har berättat om mina kokböcker.
Det här blir första inlägget i en liten "serie" om några andra.
Fler inlägg på temat kommer under veckan!
När jag samlar eller letar gamla böcker söker jag helst på ämnena
Trädgård,
Musik
Skolböcker
Barn- och Ungdoms- böcker
Och så faller jag förstås för böcker med
särskilt intressant innehåll eller vacker utsida
- helst bådadera!
Som den här
Eller den här om
Georgien med omnejd (längst ned i inlägget).....






Nu tänkte jag hålla mig till barn-och ungdoms-böckerna......




Böckerna har jag antingen fått eller själv hittat i släktingars skåp & hyllor. Eller köpt på auktioner eller i antikvariat....


Utgåva av Fänrik Ståls Sägner använd vid klassikerläsning i skolan...





Det enda jag/vi riktigt
system-atiskt
samlar på är Bill-böcker.

Bara omslagen är helt ljuvliga!

Men vi gillar verkligen att läsa dem också. Gett oss många goda skratt!!


Vårt samlande startade med några böcker F hade kvar från barndomen. Sen har vi letat vidare på antikvariat.
Det finns mycket att söka efter. Den engelska utgåvan har inte sällan delats till två böcker när den översatts och getts ut i Sverige. Det ökar antalet samlingsvärda.
Men sen är det roligt att försöka finna så många originalutgåvor - eller i vart fall gamla utgåvor -som möjligt. Både på svenska och engelska.
En hel hög läckra Billböcker fann vi på Bodafors Antikvariat . Det ägs & drivs av maken till en av mina trädgårds-freak-vänner, Eva, & hans bror.
Kalasfynd där!;-)

Det är också kul att leta i historien kring hur böckerna om William - som han heter i England - kom till, hur serien utvecklades och om författarinnan (japp! Kvinnlig!) Richmal Crompton (Lamburn), med mera....

Här lite intressant info på nätet:
Billböckerna på svenska

Mer böcker i morgon!
Hoppas ni inte tröttnar!;-)
Ha en bra tisdag!

5 kommentarer:

  1. Det är aldrig fel med böcker, härligt att ha dig tillbaks! Hoppas Stockholm var vackert, jag slår vad om att lille N var lycklig att träffa er! :o)
    Kram
    Lydias Gröna Fingrar

    SvaraRadera
  2. Härligt med gamla böcker. Otroligt egentligen att det inte finns något värde i dem. Antikvariaten var inte alls intresserad av mammas gamla böcker.
    Tänk om vi stött på varandra i Stockholm, det hade varit kul.

    SvaraRadera
  3. Gamla böcker är vackra - och ibland även läsbara!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  4. Lydia: Både han & vi jublade!;-)

    Ingrid: För mig har de värde - sen får antikvariaten tycka vad de vill!;-)
    Men har du försökt att sälja din mammas böcker på Bokbörsen? (Länk finns i mina länklistor i högerspalten- rätt långt ner.)
    Anja: Just så!;-)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar gamla böcker, titta i dem, läsa...

    SvaraRadera