Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

27 juni 2008

Redo för invasion

Japp - nu är vi är redo att ta emot alla glada trädgårdsfreakar som kommer hit i morgon! Det ska bli så kul!!! Hoppas att vädret står oss bi. Fast trädgårdsfreakar är ett tåligt släkte. Vi klarar oss i regn också. Det har vi visat vid många tidigare träffar!;-) Men på sistone har kan jag bara säga att just vi haft idel vädertur- nämnde ju om det i förra inlägget. Och onsdag- när jag hade planerat storrensingen i trädgården- var det underbart soligt och fint. Hela dagen! Så vi hann fint med rensningen i alla rabatterna.
Idag på eftermiddagen - när jag planerat städning inomhus, handlande inför morgondagen m.m.- ja då har det regnat och varit trist ute! Perfekt tajming! Hoppas den här väderturen fortsätter morgondagen ut i alla fall... Med regnuppehåll den här gången, alltså... ;-)

Vi hade ju inga våndor för att vi inte kunde vara ute i trädgården idag! Annars är det svårt hålla sig därifrån... Extra mycket nu när nästan alla rosorna är i blom! Vi doftar o ögonnjuter i kvadrat!
Här mossrosen Baron Wassenaer.


Den röda rosen på bilden i början av inlägget vet jag inget namn på. Den fanns här när vi flyttade hit. Fast då stod busken på norrsidan (!). Första året bar den en enda ynklig ros! Vi flyttade fram den till söderväggen vid entrén. Nu är busken så där dryga metern hög och lika bred. Större delen av säsongen täckt med de rödaste blommor med sammetsyta. Så trots att jag egentligen inte är någon vän av moderna rossorter får den stanna kvar. Blommorna är ljuvligt vackra.



Ghislaine de Feligonde var en av våra första rosor. En otrolig vacker ros med blomfärg som skiftar från aprikos till rosa och ibland nästan till vitt.... (båda bilderna)

Jacques Cartiers blommor är härligt stora o fluffiga.







Puccinirosen liknar Mozartrosen. Men Puccini -busken blir inte alls lika hög som Mozart. En nätt o söt liten buskros.


Den stora gallican Rosa Mundi är fylld med polkagris-randiga rosor.





"Marsipan-rosen" kallar maken klätter-rosen Rosarium Uetersen. En del blommor liknar verkligen tårtrosor. Den här blomman är lite härjad av regnet.....








Den lilla låga rosen White Cover står helt undanskymd under våra nejlikrosor. Jag måste flytta på den. För det är ju synd att man inte kommer åt att njuta de här små skönheterna eller hur?


Minette är en tålig gammal rossort.








Albertinerosorna klättrar - en från var sida - på entrébågen till vår rosdunge.

Cardinal de Richelieu.











Klätterrosornas klätterros- American Pillar!
Hon har bara bott några år hos oss och är redan enorm! Tätt, tätt fylld med sina små rosor och knoppar! Rikare växtkraft får man leta efter!









Fler ros-bilder kommer! Men imorgon kan det hända att jag tar blogpaus.....
Live-träffen kommer i första hand ! Ju!!;-)

2 kommentarer:

  1. 'American Pillar' får då bli min nästa klättrande mot viltstaketet.
    Fina rosor och tiden för dem är nu.
    Mina rosor har nog aldrig varit så fina som i år.
    Lycka till med trädgårdsbesöket!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Hoppas att ni får en trevlig träff hos dig imorgon! Dvs det vet jag att ni får. Hoppas att ni inte får lika varmt som den gången som jag besökte dig men må solen lysa över er alla. Hälsa alla kända så gott från mig.

    SvaraRadera