Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

29 maj 2008

Gladbesök och Mari-Utmaning

Oväntat & jättevälkommet besök idag på förmiddagen: Eva från Bodafors- gammal forumist/trädgårdsvän! Och gullisen hade med sig en äkta dillpion till mig!! Hon fick en uppgrävd ormbunke av mig. Lite futtigt kan tyckas... men det var vad hon ville ha!;-) Föstås hanns det med sedvanlig & trevlig trädgårdspratstund och rundtur bland växterna också!
Hm.... Så var det då utmaningen från Mari på Hjärtat Mitt-blogen........
Senast inköpta:

Ett bokpaket kom med posten idag.... Har laddat upp inför sommaren- dagens bokpakets-böcker plus två nya till. Beredd för bra "sommar"-läsning!








Utplanteringsväxterna -inköpta i går - ska ner i blomlådor och krukor. (Jag valde mest pastelltoner i år.)






Gjorde en hel del inköp i stan idag (Hässleholm). Bland annat....:
Ny vaxduk till köksbordet- för att ta ner "trä-"dominansen" man upplevde i matrummet. Såklart är det rosenknoppar på den!;-)












Ny trimmer inköpt idag (till vänster). Batteridriven. Uppladdninsgbar. Och med knivar i stället för de förhatliga trådarna på vår "gamla" trimmer (och alla tidigare trimmers vi haft) som bara fastnar eller går av. Köpte ny Black & Decker(till höger) i fjol. Men lika illa med den som med alla sorters "tråd-trimmers"!
Återstår nu att se om den nya "trådlösa" håller vad försäljaren så vackert lovat!
I så fall: Kanske nya trimmern kan bli vårt bästa köp och trådtrimmern räknas till sämsta?!

Svår utmaning.... Jag vet inte om man förtränger dåliga inköp?!?!;-) Jag har fått tänka så det knakade för att klara utmaningen.

Hm.... Vi hade en blå Fiat en gång... Den var i alla vårt sämsta bilinköp!! Kostade oss mer i reparationer under det år vi hade den än den kostat oss i inköp!;-)

Min hantverks-modist-tillverkade Mother of the Bride-hatt som jag inköpte till dotterns bröllop för tre år sedan var väl inte ett så välbetänkt inköp... i det långa loppet.... Vacker kanske.... Men många pengar lagda - och när i all sin dagar kan man använda den hatten igen?! ...

Den här diskbänken som vi köpte på IKEAs fyndavdelning . Vi trodde vi verkligen gjort ett fynd. Men visade sig att den hade fel mått när vi kom hem med den till vårt kök!!!!


Bästa köp.... Hm...

Många bra redskap måste man ju förstås omge sig med i och för trädgårdsarbetet. Många bra köp där alltså....
De här redskapsinköpen är i alla fall lite "unikt fynd-bra" ...

Bra köp 1: Bland ett antal borstar vi en gång köpte via en borstbindare fanns den här mjuka borsten. Och den blev verkligen ett mitt-i-prick-fynd! Suverän att borsta bort jord med. Jag kan numera inte leva utan den!;-)

Bra köp 2: De små verktygen i gjutjärn köpte jag för en tia (!) på en plantskola för ett antal år sedan. De är jättebra när man ska pyssla med frösådder. Jag har tittat efter likadana för att köpa till fler. Men jag har tyvärr aldrig hittat likadana igen.... Vårdar de jag har extra väl nu!

1 kommentar:

  1. Kul med trädgårdsbesök.
    Jag har själv varit iväg på besök idag, med tillhörande växtbyte!
    Dun duk är ju superdupersöt!
    Trimmern hade jag glömt.
    Visst är de värdelösa, de med tråd.
    Vi har införskaffat en stööre rejäl sak med sågklinga oxå. Den är jättebra.
    De små verktygen skulle jag oxå vilja ha. De verkar ju toppen till frösådder.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera