Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

23 april 2008

Klipp, rens & omgrävning.

Vilka ljuvliga dagar vi haft nu en vecka! Det är ju bara det att när man har som mest att bloga om för det är så mycket som händer hinner man inte bloga för det är så mycket som händer!;-)
Nu tar jag i alla fall och tar ett "skrivartag"!

Helgen som gick hade vi förstås helst varit i trädgården hela helgen. Men lördagen gick till extra konsertrep med elever. 3 maj har vi musikskolans stora vårkonsert. I år på tema Tamla Motown (klicka!) eftersom det är 50 år sedan de startade i "Hitsville".
Men det var mysigt med repet också. Även i kväll när vi hade genrep med alla deltagande - ett fyrtiotal musiker o sångare. Jätteläckert! Det är så härlig musik! TM har haft - o gett chans till framförallt svarta -underbara artister under sin 50-åriga historia. Med så många bra låtar man kan plocka av. The Temptations, Stevie Wonder, Michael Jackson/Jackson 5, The Supremes, Wilson Picket och många, många fler. Maken som arrat all musiken hade nästan svårt att välja. Men det blev verkligen tretton pärlor. Och våra elever ger härligt liv åt de gamla klassikerna.

Söndagen var i alla fall vikt enbart för trädgård. Och vi hann massor av gräv-, klipp-, rens- och röj-arbete. Vi grävde bland annat om en rabatt så vi fick plats för Kalmia och en Pieris och flyttade också dit en Azalea som tidigare hade det lite för mörkt.
Igår och idag hann jag också med några timmar därute. Kunde avsluta sista "putsen" i rabatter och med ros- och annat busk-klipp . Plus omplantera alla pelargoner och tomat- o chilli- frösådder. Och städa i omplanteringsskjulet och på altanen. Och sätta upp alla vindspel (jag har passion för så´na också!). Med mera. Gissa om jag är nöjd. Nu kan man gå o  "småmysa"- kanske plocka lite i rabatterna.... om man skulle se ett litet ogräs här o där... hm....?...... Därför att de stora jobben är klara.
Såklart har jag haft kameran med mig i fickan också när jag jobbat runt i trädgården o fotat lite bland aktuell blomfägring!

Primulor av många olika slag blomamr nu..


Den stora vitsippan Anemone nemorosa Fruhlingsfest...









Sommarsnöklocka - Leucojum aestivum...













Grå klocklilja - Fritillaria uva-vulpis....


Tusenskönorna - Bellis perennis -i gräsmattan gläds jag faktiskt också åt! Både de vita o de röda!

5 kommentarer:

  1. Fin bilder! Hit återkommer jag och låter ögat vila på dina bilder och hjärnan återuppbyggas av energi!

    SvaraRadera
  2. Underbart ljuvliga plantor!
    Varför går det inte att kommentera gårdagens inlägg???
    Jag är imponerad över hur långt dina pioner har kommit. Det måste vara mycket varmare hos dig. Är det en speciellt tidig sort?
    Kram Randi

    SvaraRadera
  3. Randi- gjorde misstag under "Inställningar"!;-) Nu åtgärdat!

    SvaraRadera
  4. Välkommen hit, mariehill! Och välkommen tillbaka!;-)

    SvaraRadera
  5. Kul med konserten.
    Nu har du kanske mer tid över till trädgården ;)
    Våren kan ju kännas lite stressande med allt som ska göras, tycker jag.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera