Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

20 januari 2008

Fröjd mellan pärmar

"Flower Fairies Treasury" av Cicely Mary Barker. Lika mycket en ögonfröjd som en läsupplevelse. Jag älskar Barkers vackra fairies. (Varför ska jag berätta mer om en annan gång...) Verserna till varje blomälva är också härliga.

Det här inlägget blir långt. Böcker är ju min absoluta passion - min allra största "fröjd"! Jag kan aldrig få för många. Jag kan aldrig läsa för många.
Och det är läsningen som framförallt är min "bokfröjd".....
En rad böcker som jag "vurmat" för under mitt blog-år har jag redan skrivit om (etiketten "Böcker" till höger). Men "sen sist" har en hel del nya favoriter tillkommit....
(Länkarna på författarnamnen härnere leder till AdLibris sidor. För att jag ville hänvisa till en sida med info & mer att läsa om varje bok och/eller författare. Böckerna finns ju annars att köpa på många ställen.... Eller varför inte låna på "biblan"?!)

Just nu läser jag "Snö" av Pamuk. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag läst hans självbiografiska bok "Istanbul". Båda böckerna är mycket bra. Men nu förstår jag helt och fullt varför den mannen valdes ut att motta Nobelpriset (förra året)! Vilken författare!

Jag läste "Istanbul" ungefär samtidigt med Amos Oz självbiografiska "En berättelse om kärlek och mörker". Även Oz var ett namn som fanns med i "gissningarna" inför det årets Nobelpris. I mitt inlägg skrev jag att jag personligen fann Oz bättre värd priset än Pamuk.... Ok. Helt klart är Oz fortsatt en värdig kandidat. (Vad nu lilla simpla Ninas "röst" kan vara värd i sammanhanget! Fniss....)
Men åh vilken författare Pamuk är! Den stämning hans bok "Istanbul" planterade i mig. "Snö" som jag nu läser med fascination. En suverän men absurd, kritisk, satirisk berättelse om miljön & människorna i den fjärran belägna - och genom hela berättelsen helt insnöade - lilla staden Kars (som lika gärna kan ses som en spegel av ett mycket större samhälle!) och dess brokiga kamp & motsättningar mellan islamister, sekulära republikaner, kommunister mm. Läs den! Den berör!

Maken läste Kejsar-serien (om Ceasars upppgång & fall) av Iggulden härförleden. Maken var hänförd och rekommenderande den varmt. Därför köpte jag del ett - "Roms portar" -i pocketupplaga. När jag hade läst några sidor var jag på väg att ge upp! Jag tyckte stilen mest liknande "pojkboks-romantik. Ni vet - heroiserande av "karska gossar". Men jag är glad att jag fortsatte! Boken var såååå bra! Man kommer helt in i romersk tid & tänkande. Visserligen fabulerande i romanform. Men författaren är historiker och säkert nära rätt beskrivning av den tidens liv. Han redogör tydligt om han medvetet förändrat något.

Igguldens böcker är inte alls litteratur på Pamuks eller Oz nivå. Men mycket intressanta, lättlästa, underhållande samtidigt som de är historiskt informerande. Nu väntar jag ivrigt på de tre andra delarna i serien som jag beställt!

Vad värre är: Nu har en ny historisk serie av Iggulden kommit - denna gång om Djingis Kahn! Dom vill man förstås också läsa! Var ska detta sluta?!;-)
Jag gillar att blanda läsning av skönlitteratur, facklitteratur med en och annan deckare. Isländska författaren Arnaldur Indriadson är just nu både makens & min deckarfavorit. Han skriver bra, intressant, trovärdigt. Intressant också att få bekanta sig med det isländska samhället. Ett land jag inte visste så mycket om innan.....

Av samma skäl - alltså för inblick i ett annat lands seder, bruk & vanor - är jag förtjust i deckarförfattarna Donna Leon och Denise Mina.
Leon är visserligen amerikanska men bor i Vendig. Intressant att läsa när kommisarie Brunetti försöker lösa sina fall och rör sig runt i staden Venedig.
I Minas böcker möter man miljöer och fall via den nattarbetande kriminalreportern Paddy Meehan i Glasgow. Dessutom får man möta de problem Meehan själv har att brottas med i sitt eget liv, i sin familj, sin omgivning & på sin arbetsplats, Scottish Daily News. Allt mycket intressant men annorlunda och oväntat. Det är inte alls säkert att Denis Minas böcker slutar med lösning av fallen....

Antikvariat är kul att besöka. Både irl och på nätet. Här två bra länkar: Antikvariat.net och Bokbörsen .
I går beställde jag två böcker av "Lodbrok" på Bokbörsen. Lodbrok är författarpseudonym för Ragnar Pihlstrand - präst från Skåne som vid 1800-talets slut var verksam i Tving församling i Blekinge. Övergick senare till att bli författare av romaner om berömda historiska personer & händelser eller miljöer i Stockholm.
Prästen/författaren R Pihlstrand råkar vara min svärsons morfars farfar! Därför tyckte jag det var kul att inköpa några av hans böcker....

Jag arbetar vidare med mitt forskningsprojekt kring "trädgårdsglobetrottern" Nils N Emitslöf. Arbetet kräver mycket research. Nils verkade en lång tid under slutet av 1800-talet på olika håll runt Svarta Havet. Bland annat var han i Batoum i Georgien. Jag hittade ett intressant citat av den kvinnnliga upptäcksresanden Maria Anholm. När jag på ett antikvariat fick tag på hela den reseskildring från Kaukasien - "I Gogs och Magogs land" utgiven 1895 - där citatet var hämtat fick jag tag på en verklig pärla! Och då inte enbart inressant för mitt projekt. Hon berättar i minsta detalj sina iaktagelser om liv, folkstammar, kultur, religion med mera, med mera som hon träffar på i området. Att boken i sig dessutom är vacker med sin relief-dekor med gulddetaljer gör ju inte boken sämre!;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar